Zdrowe masła orzechowe

W ostatnich latach coraz więcej osób odczuwa poważne obawy przed regularnym spożywaniem tłuszczu mlecznego, który jak wiadomo stanowi bogactwo nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu. W związku z tymi obawami w sprzedaży pojawia się coraz więcej alternatywnych kremów do smarowania, przede wszystkim pochodzenia roślinnego. Coraz więcej osób inspirując się przepisami z internetu, decyduje się również na samodzielne wykonanie zdrowego masła orzechowego, sporym zainteresowaniem cieszy się również domowa nutella.

Dlaczego warto jeść masło orzechowe?

Masło orzechowe jest produktem żywnościowym, który musi w swoim składzie zawierać przynajmniej 40% orzechów w różnorodnej formie. W praktyce oznacza to, że może to być zarówno pasta orzechowa, jak i całe orzechy. Masło orzechowe pozbawione zbędnych dodatków jest prawdziwym bogactwem wartościowych składników bioaktywnych przede wszystkim białek, aminokwasów, wartościowych kwasów tłuszczowych, błonnika pokarmowego, witamin z grupy B oraz licznych składników mineralnych (potas, magnez, wapń, żelazo, cynk, mangan, fosfor, miedź, selen).
Warto jednak pamiętać o tym, że prawdziwe wartości odżywcze ma
wyłącznie niesolone i niedosładzane masło orzechowe.

Jak zrobić samodzielnie zdrowe masło orzechowe?

Wbrew pozorom samodzielne wykonanie domowego masła orzechowego nie jest skomplikowane, nie wymaga również zbyt wiele pracy. Wystarczy przygotować ulubione orzechy (pamiętając o tym, by nie były ani solone, ani karmelizowane) i dobry blender (jeżeli jest to urządzenie stare dla lepszego efektu miksowania warto dodać łyżkę wysokiej jakości oleju o neutralnym smaku). Orzechy należy miksować tak długo, aż zacznie się wydzielać z nich tłuszcz. Domowe masło orzechowe należy przechowywać w chłodnym miejscu, nie dłużej niż przez miesiąc. W tym czasie może się pojawiać się na nim warstwa tłuszczu, jednak nie należy się tego obawiać, ponieważ jest to całkowicie naturalne zjawisko. Przed użyciem wystarczy tylko takie masło zamieszać.

Dodatkowe lektury:  Poznaj najlepsze źródła kwasów omega-3!

Jeżeli z jakichś powodów nie przepadamy za masłem orzechowym, warto znaleźć jego równie zdrowy zamiennik. Sprawdzi się tu zarówno samodzielnie przygotowany krem orzechowo-kokosowy, jak i krem orzechowo-daktylowo-czekoladowy. Należy pamiętać o tym, że w żadnym przypadku nie wolno używać cukru czy innych zbędnych i niezbyt dobrych dla zdrowia dodatków. Co prawda konsystencja domowego kremu będzie się znacząco różniła od tego, który mamy w sklepach, jednakże przygotowany w domowych warunkach będzie zdecydowanie zdrowszy i smaczniejszy.


Comments