Dlaczego dietetyka i psychologia powinny iść w parze – korzyści dla zdrowia i samopoczucia

Każdy, kto kiedyś walczył o zmianę własnej sylwetki wie, że nie jest to wcale łatwe zadanie. Stąd biorą się porażki dietetyczne, problemy i powrót do wagi sprzed odchudzania z powodu efektu jo-jo i wiele innych kwestii, które sprawiają, że zdobycie wymarzonej wagi jest bardzo trudne. Co możesz zrobić, by w końcu osiągnąć sukces? Przeczytaj!

Trudno jest walczyć ze zbędnymi kilogramami i własnym ciałem, gdy to umysł stawia opór, a pokusy atakują z każdej strony. Walka z nawykami żywieniowymi jest bardzo trudna, ale na szczęście możesz ją wygrać. Nie jest to łatwe, ale tak to już bywa – to, co przychodzi łatwo nie jest wcale aż tak satysfakcjonujące jak to, nad czym musisz popracować i do czego musisz się naprawdę przyłożyć. Możesz uzyskać wymarzoną sylwetkę, jeśli tylko masz do tego odpowiednią motywację, wiedzę i wsparcie. To wszystko możesz uzyskać.

Czym są nawyki żywieniowe?

Każdy człowiek ma swoje nawyki żywieniowe. To coś, co wynosi się jeszcze z dzieciństwa i z biegiem czasu można modyfikować. Są w końcu osoby, które decydują się na przejście na wegetarianizm, weganizm, dietę bezglutenową, rozsmakowują się w smakach, których nie znali w dzieciństwie – wymieniać można długo. Bowiem nawyki żywieniowe to coś, co można zmienić.

Każdy ma smaki, które lubi, dania po które sięga, określone godziny jedzenia, wyrobione pewne zwyczaje związane z jedzeniem. Nie wszystko to jest jednak właściwe. Niektórzy nie mają dobrych nawyków żywieniowych, bo zabrakło im wiedzy i dobrych wzorców, jak je pozyskać. Dlatego odżywiają się w sposób, który im szkodzi. Jeśli widzisz po własnej sylwetce, że odbiega od wzorca, który chciałbyś osiągnąć, warto pomyśleć o swoich własnych nawykach żywieniowych.

Dodatkowe lektury:  Kamica nerkowa dieta - przykładowy jadłospis, główne zasady komponowania posiłków

Może żywisz się wyłącznie wysoko przetworzoną żywnością? Sięgasz po gotowce lub fast-foody, bo nie masz sił, ochoty lub czasu, by gotować? Może jesz w biegu, zapychając się w pośpiechu byle czym, by tylko zapełnić brzuch? Być może spożywasz za dużo cukru lub podjadasz między posiłkami. To wszystko ma naprawdę duże znaczenie i może Ci przeszkadzać w osiągnięciu idealnej sylwetki.

Dlaczego nie możesz schudnąć?

Praca nad sobą i swoimi nawykami żywieniowymi wcale nie jest łatwa. Przede wszystkim zastanów się, dlaczego chcesz schudnąć. Czujesz do tego motywację wewnętrzną? Chcesz być zdrowszy i lepiej czuć się z samym sobą? A może odczuwasz silną presję społeczną i w ten sposób chcesz się wpasować w cudze oczekiwania na Twój temat? Motywacja zewnętrzna nigdy nie będzie tak dobra i właściwa, jak motywacja wewnętrzna. Musisz się chcieć zmienić przede wszystkim dla siebie samego, nie dla innych osób.

Twoje problemy z obniżeniem wagi i późniejszym jej utrzymaniem mogą być też związane ze złym podejściem do diety. Zbyt restrykcyjne diety i kurczowe odliczanie dni do końca, by znowu móc wrócić do starych nawyków żywieniowych nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Pracować bowiem trzeba nad całkowitą zmianą stylu życia i zastąpieniem starych, niewłaściwych nawyków tymi zdrowymi.

Pamiętaj też, że metoda małych kroków jest o wiele lepsza niż gwałtowna, radykalna zmiana. Jeśli narzucisz sobie zbyt duże, zbyt restrykcyjne wymagania, możesz zacząć postrzegać to jako karę i czekać tylko na możliwość zażycia nieco więcej wolności, spoza narzuconych ram.

Dodatkowe lektury:  Zdrowe masła orzechowe

Małe kroki są lepsze od żadnych. Możesz zacząć od niewielkich zmian, takich jak zwiększenie ilości warzyw w diecie, zastąpienie słodkich, gazowanych napojów wodą, zaprzestaniem słodzenia herbaty. To może Ci się wydawać niewiele, ale Twój organizm przestawi się na niewielkie zmiany rozłożone w czasie lepiej niż wtedy, gdyby miał przeżyć szok związany z całkowitą zmianą nawyków.

Wszystko zaczyna się bowiem w głowie. A emocje mają ogromny wpływ na to, co jesz. Zajadanie własnych emocji to częsty problem wielu ludzi, który powodować może rozregulowanie metabolizmu i wiele innych problemów. Jedzenie z powodu stresu, smutku, gniewu – to wszystko może dawać złudne poczucie kontroli nad emocjami, ale w rezultacie może powodować jeszcze więcej problemów na dłuższą metę. Dlatego warto zainteresować się psychodietetyką. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj: https://psychoterapiacotam.pl/psychodietetyk-warszawa/.

Psychodietetyk – zadbaj o ciało i umysł

To, co się dzieje z Twoim ciałem, wpływa na to, co się dzieje z Twoim umysłem i na odwrót. Dlatego przy odchudzaniu jest tak ważne, by zadbać nie tylko o swoje ciało, ale też umysł. Lepsze poznanie samego siebie, zauważenie wzorca postępowania w określonych sytuacjach czy określenie w jakich stanach emocjonalnych sięga się po jedzenie i dlaczego – to wszystko może bardzo pomóc. Także nauka zdrowego kontrolowania własnych emocji może Ci pomóc w osiągnięciu wymarzonej wagi.

Życie w stresie, ciągły pośpiech i potrzeba perfekcji – to wszystko nie sprzyja traceniu wagi. To wszystko nie sprzyja też równowadze umysłowej, dlatego jeśli chcesz zadbać o swoje ciało, zadbaj też o umysł. Nie wstydź się prosić o pomoc – możesz dzięki temu zyskać ogromne wsparcie, a także wiedzę, która pomoże Ci również w przyszłości.

Dodatkowe lektury:  Dieta matki karmiącej - co można jeść karmiąc piersią? Obalamy mity

Comments