Poznaj 5 kroków do obniżenia cholesterolu

Cholesterol to związek lipidowy, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest on produkowany głównie w wątrobie i występuje w żywności, którą spożywamy. Warto pamiętać, że jeżeli w surowicy krwi stężenie frakcji LDL będzie zbyt wysokie, może to doprowadzić do pojawienia się chorób układu sercowo-naczyniowego. Sprawdź, co może podwyższać cholesterol i jak postępować, aby obniżyć jego poziom. Oto 5 prostych kroków do zdrowia!

Wysoki cholesterol – co to oznacza?

Podwyższony cholesterol to problem wielu Polaków, który dotyka ponad 60% dorosłych osób¹. Niestety większość z nich nawet nie zdaje sobie sprawy, że ma tzw. hipercholesterolemię. Może być ona wynikiem np. nieprawidłowej diety, otyłości, braku aktywności fizycznej, palenia papierosów, nadużywania alkoholu czy przewlekłego stresu².

Wymienione czynniki mogą prowadzić do odkładania się cholesterolu i powstawania blaszek miażdżycowych, które zwężają światło tętnic i tym samym osłabiają przepływ krwi, co powoduje niedokrwienie tkanek. Konsekwencją podwyższonego cholesterolu jest miażdżyca prowadząca do zawału serca i udaru mózgu, czyli niezwykle powszechnych chorób sercowo-naczyniowych, dlatego warto wiedzieć, co robić, aby uniknąć powyższych kłopotów ze zdrowiem.

Jak obniżyć cholesterol? Poznaj 5 metod!

Zastanawiasz się, czy są jakieś sprawdzone sposoby na wysoki cholesterol? Tak – wystarczy trzymać się kilku podstawowych wskazówek, które pomogą Ci utrzymać poziom cholesterolu we krwi w ryzach. Oto one!

  1. Pierwszym krokiem jest zastosowanie diety na obniżenie cholesterolu. Zmiana nawyków żywieniowych pomoże Ci poprawić wyniki badań. Na początek zamień tradycyjne smażenie na głębokim tłuszczu na gotowanie na parze, grillowanie lub pieczenie. Mocno ogranicz ilość spożywanych tłuszczów nasyconych i izomerów trans, które znajdują się np. w tłustych kawałkach mięsa, podrobach, smalcu, maśle, pełnotłustym nabiale, a także w ciastach, słonych przekąskach (np. chipsach) czy daniach typu fast food. Zamiast nich do swojego menu wprowadź więcej warzyw i owoców (bogatych w błonnik), produktów pełnoziarnistych, orzechów, roślin strączkowych, ryb i olejów roślinnych.
  2. W miarę możliwości ogranicz sytuacje stresowe w swoim życiu. Udowodniono bowiem, że przewlekły stres wpływa na podwyższenie poziomu cholesterolu LDL we krwi i na spadek cholesterolu HDL³. Zadbaj więc o swoje zdrowie psychiczne, zwracając uwagę na odpowiednią ilość odpoczynku i snu, stosowanie technik relaksacyjnych, pracę z oddechem, odżywczą dietę i odpowiednie nawodnienie oraz aktywność fizyczną.
  3. Rzuć palenie, które przyczynia się nie tylko do powstawania wielu chorób, ale także może pogorszyć wyniki Twojego lipidogramu. Substancje zawarte w dymie tytoniowym wpływają na obniżenie stężenia „dobrego” cholesterolu HDL, a dodatkowo uszkadzają śródbłonek, który odpowiada za hamowanie przenikania lipoprotein do ścian tętnic. Warto też pamiętać, iż skutki te dotyczą zarówno aktywnego, jak i biernego palenia.
  4. Zacznij się więcej ruszać, bo… ruch to zdrowie! Porzuć siedzący tryb życia na korzyść aktywności fizycznej dopasowanej do Twojego wieku oraz możliwości. Postaw na sport, który angażuje wiele mięśni i regularnie spędzaj czas na świeżym powietrzu. Zgodnie z rekomendacjami WHO wystarczy 150-300 minut umiarkowanej aktywności tygodniowo, aby odczuć jej dobroczynne skutki dla zdrowia⁴. Jednak im więcej ruchu, tym lepiej.
  5. Ogranicz ilość wypijanego alkoholu – zawarte w nim szkodliwe substancje mogą prowadzić do problemów zdrowotnych związanych z wysokim ciśnieniem krwi, niewydolnością serca oraz udarem.
Dodatkowe lektury:  Suplementy diety polecane diabetykom

Żywność funkcjonalna ze stanolami roślinnymi – Twój sposób na zdrowie!

Wiesz już, co jeść na obniżenie cholesterolu i jak postępować, aby utrzymać jego prawidłowy poziom we krwi. A czy słyszałeś o jeszcze jednym sposobie? Mowa o włączeniu do diety żywności funkcjonalnej ze stanolami roślinnymi*, dzięki której w prosty sposób zadbasz o swoje zdrowie.

Wystarczy, że będziesz regularnie stosować produkty marki Benecol (np. napoje jogurtowe i margaryny do smarowania), a efekty w postaci lepszych wyników badań zaskoczą Cię szybciej niż myślisz. Udowodniono bowiem, że spożycie od 1,5 do 2,4 g stanoli roślinnych dziennie potrafi przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu LDL o około 7-10 proc w ciągu 2-3 tygodni⁵.

Nie trać więc czasu! Wprowadź w życie powyższe metody, aby zadbać o zdrowie swojego serca. Więcej się ruszaj, zdrowo jedz, stosuj żywność funkcjonalną i… zaobserwuj pozytywne zmiany!

* Udowodniono, że estry stanoli roślinnych obniżają stężenie cholesterolu. Wysokie stężenie cholesterolu jest czynnikiem ryzyka rozwoju choroby wieńcowej serca.

Referencje:

¹ Kozłowska-Wojciechowska M., Cybulska B., Narkiewicz K. et al. Stanole roślinne – niedoceniany element diety w profilaktyce i terapii chorób układu krążenia na tle miażdżycy. Online: https://core.ac.uk/download/pdf/268452868.pdf. Dostęp: 21.03.2023.

² Czynniki powodujące wzrost poziomu cholesterolu. Online: https://benecol.pl/zdrowe-porady/czynniki-powodujace-wzrost-poziomu-cholesterolu/#5303a930. Dostęp: 21.03.2023.

³ Assadi S.N. What are the effects of psychological stress and physical work on blood lipid profiles? Online: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5419930. Dostęp: 21.03.2023.

⁴ Wolnicka K. Nowe zalecenia WHO dotyczące aktywności fizycznej. Online: https://ncez.pzh.gov.pl/aktywnosc-fizyczna/nowe-zalecenia-who-dotyczace-aktywnosci-fizycznej/. Dostęp: 21.03.2023.

Dodatkowe lektury:  Jak leczyć łuszczycę? Walczcie skutecznie ze zmianami łuszczycowymi na skórze głowy.

⁵ European Food Safety Authority. „Blood cholesterol reduction health claims on phytosterols can now be judged against EFSA new scientific advice. Online: https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/blood-cholesterol-reduction-health-claims-phytosterols-can. Dostęp: 21.03.2023.


Comments