Potrzebujesz probiotyku? Sprawdź, na co zwrócić uwagę

Probiotyk stał się nieodłącznym elementem w przypadku zażywania antybiotyków. Jednak w sytuacji, kiedy prowadzimy nieodpowiedni tryb życia, o niezbyt zdrowej diecie, a stres jest na porządku dziennym, probiotyki często stają się niezbędnym uzupełnieniem diety. Na co zwrócić uwagę wybierając probiotyk?

Odpowiednie szczepy bakterii

Zalecenia WHO wyraźnie wskazują, że nie każdy szczep bakteryjny jest probiotykiem. Odpowiednia numeracja takich szczepów zapewnia bezpieczeństwo produktu, gdyż został on poddany badaniu i posiada klinicznie potwierdzone działanie.

Sposób zabezpieczenia bakterii

Probiotyk zawiera żywe organizmy w stanie uśpienia. Budzą się wtedy, kiedy pojawia się wilgoć i wyższa temperatura. Skuteczny probiotyk to taki, który nie wykazuje wcześniejszej aktywności bakterii. Powinny one obudzić się dopiero w jelicie grubym. To bardzo istotne, gdyż po drodze do jelita napotyka na kwasy żołądkowe i sole żółci, które znacząco obniżają ich skuteczność i przeżywalność. Należy również zwrócić uwagę na sam sposób przechowywania probiotyku. Zarówno w sklepie – aptece, jak i w domu. W zależności od rodzaju preparatu, konieczne jest odpowiednie przechowywanie:

  • probiotyki liofilizowane – to produkty zamrożone pod ciśnieniem atmosferycznym. Taki preparat powinien być przechowywany w lodówce zarówno w aptece, jak i w domu po otwarciu.
  • probiotyki liofilizowane poddane mikrokapsułkowaniu – polega na pokryciu każdej komórki bakteryjnej cienką warstwą lipidów. Takie produkty są wyjątkowo odporne na trudne warunki przechowywania i transportu przez jelita. Nie muszą być przechowywane w lodówce.
Potrzebujesz probiotyku? Sprawdź, na co zwrócić uwagę
Potrzebujesz probiotyku? Sprawdź, na co zwrócić uwagę

Ilość szczepów bakteryjnych

Najczęściej w probiotykach znajdują się szczepy Bifidobacterium i Lactobacillus. Warto zwrócić uwagę na stosunek obu szczepów, który z reguły powinien wynosić 75% Bifidobacterium do 25% Lactobacillus.

Zbędny skład dodatkowy

Dodatkowe substancje jak cukier, soja, gluten i laktoza to produkty, które są w probiotykach zbędne. Należy zatem wybierać te produkty, które posiadają w swoim składzie naturalne szczepy bez zbędnych wspomagaczy, które nie zawsze służą zdrowiu.

Odpowiednie opakowanie

Wbrew pozorom to bardzo istotne. Nie chodzi tu jednak o ekologię, a o sposób przechowywania probiotyku. Dobrze, jeśli codzienna dawka przechowywana jest osobno. Należy bowiem dodać, że każde otwarcie produktu to kontakt z wilgocią, zatem zmniejsza się przeżywalność bakterii. Najbezpieczniejsze są blistry, gdzie każda dawka zapakowana jest osobno lub preparat w formie proszku do sporządzania zawiesiny, jak np. probiotyk Vivomix. Często można spotkać również opakowania cechujące się zwiększoną odpornością na działanie pary wodnej i tlenu. Daje to gwarancję skuteczności produktu i bezpieczeństwo przechowywania w domu.

Zanim zdecydujemy się na wybór probiotyku należy zatem sprawdzić kilka istotnych faktów, które mają wpływ na skuteczność preparatu. Przechowywanie, sposób zapakowania, numeracja szczepów czy odpowiedni ich stosunek w preparacie ma ogromne znaczenie, aby preparat był bezpieczny i działał odpowiednio.


Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *